Stiri Cultura Lumina 0 2022-06-14
Un spectacol de operă în regia lui Tompa Gábor aduce pentru prima dată în faţa publicului bucureştean compania Operei Maghiare din Cluj-Napoca, invitată în cadrul Bucharest Opera Festival. Evenimenul va avea loc pe 26 iunie, la ora 19:00, pe scena Operei bucureştene, într-o apariţie inedită, pentru prima dată în capitală după turneul istoric din anul… 1860, la spectacolele căruia în sală s-a aflat însuşi domnitorul Alexandru Ioan Cuza. În regia semnată de Tompa Gábor şi conducerea muzicală a lui György Selmeczi, spectacolul aduce pe scenă două opere rar auzite la noi, „Ora spaniolă” și „Copilul și vrăjile” de Maurice Ravel, a căror premieră pe țară a avut loc în anul 2018. Fiind singurul teatru muzical în limba maghiară din țara noastră, mai mult, singura instituție de operă din lume a unei minorități, Opera Maghiară prezintă spectacole din toate genurile muzicale – operă, operetă sau musical –, pentru a satisface gusturile unui public divers. Cu acest spirit și din această serie de creații valoroase fac parte și cele două titluri mai puțin cunoscute, „Ora spaniolă” și „Copilul și vrăjile” de Maurice Ravel. Gábor Tompa, regizorul și György Selmeczi, dirijorul spectacolelor, sunt absolvenți iluștri ai școlii de artă bucureștene. Parcursul lor profesional, succesele înregistrate în lume sunt o dovadă incontestabilă a calității mediului capitalei, totodată garantând și calitatea reprezentațiilor selecționate în acest festival. Este o onoare pentru creatorii spectacolului și pentru toată compania Operei Maghiare din Cluj să prezinte cele două opere mai puțin cunoscute, dar cu o mare valoare artistică „Ora spaniolă” și „Copilul și vrăjile” de Maurice Ravel pentru prima oară în București. Bucharest Opera Festival se va desfășura în perioada 24 iunie – 2 iulie pe scena Operei Naționale București. Festivalul are potenţialul de a deveni un eveniment anual şi va oferi publicului bucureştean ocazia de a cunoaşte performanţele în domeniu ale tuturor instituţiilor naţionale de profil aflate în subordinea Ministerului Culturii, cărora li se alătură ca invitaţi, de această dată, Opera Română Craiova şi Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu” din Chişinău. Publicul este așteptat, la încheierea stagiunii centenare, cu o desfășurare de forțe ce va include 9 spectacole de operă, operetă şi balet programate în 9 seri consecutive, aducând în prim-plan 9 orchestre, 7 coruri mixte, 1 cor de copii, 2 companii de balet, zeci de soliști și dirijori de top ai scenei muzicale actuale, în total aproape 1500 de muzicieni, balerini şi personal artistic şi tehnic prezenți pe scenă, în fosă şi în culise pentru un regal artistic fără precedent. „Am încercat o acoladă a celor două opere imaginându-le ca fantasma sau visul aceluiași copil.Un vis exagerat despre mama care îl tratează cu poate prea multă strictețe și prea puțină răbdare atunci când nu își face temele. Apar remușcările, un fenomen extrem de sensibil, pentru că pedeapsa duce la apariția unor inhibiții pe termen lung și poate răni sufletul de copil. Avem așadar o fantasmă cu jucăriile stricate care se trezesc la viață și se revoltă, apare pe urmă natura ca personaj și, firește, tema libertății. La urma urmei îmi doresc ca mama și copilul să se regăsească la sfârșit. Solista care o interpretează pe Concepcion în „Ora spaniolă” joacă și rolul mamei din Copilul și vrăjile. Ora spaniolă prezintă o complicată relație amoroasă á la Feydeau, cu o serie de intrigi și neînțelegeri prezentate cu umor, în stil comic (…) Iar copilul parcă visează toate acestea ca să se ,,răzbune” pe mama lui. Astfel am legat cele două capodopere, prezentându-le ca visurile, viziunile aceluiași copil”, spune regizorul Gábor Tompa. „Trebuie să mărturisesc că Opera Maghiară din Cluj s-a angajat la o inițiativă de nivel european. Repertoriul Operei încorporează o nouă calitate, o nouă atitudine, caracterizată de o interpretare autentică, flexibilă și extrem de adâncă a materialului. Cred că Opera a trecut la un nou nivel. Doresc ca trupa să își continue activitatea la acest nivel și în viitor. Din punct de vedere muzicologic ne așteaptă un eveniment de importanță majoră. Este esențial ca imaginea noastră asupra literaturii de operă a secolului XX. să fie una autentică și completă și să nu credem nicidecum că după Puccini nu s-a mai scris operă. Să nu uităm că nu Ravel are nevoie de interesul nostru, ci memoria noastră lacunară în domeniul istoriei artei are nevoie ca Ravel să sosească în viața noastră și să ne împărtășească arta sa nemaipomenită”, declară dirijorul György Selmeczi. „Ora spaniolă” are la bază piesa lui Franc Nohain, piesă ce a avut premiera la 28 octombrie 1904, pe scena Teatrului Odeon din Paris. Ravel începe munca la operă la începutul anului 1907, premiera mondială având loc patru ani mai târziu, la 19 mai 1911, pe scena Operei Comice Paris. Acțiunea este plasată în Spania secolului al XVIII-lea, în centrul atenției aflându-se cinci personaje, toate în căutarea fericirii. Un deziderat la care se ajunge greu, să recunoaștem. Și chiar dacă hazul este cel care dă tonul, trebuie menționat faptul că „Ora spaniolă” este o operă bufă foarte greu de pus în scenă. „Personal, consider Copilul și vrăjile/ L’Enfant et les Sortilèges o operă pentru toate vârstele. Iar asta deoarece în acțiunea celor șapte personaje ne regăsim cu toții. Este copilăria noastră, sunt visele noastre, sunt isprăvile noastre dacă vreți, pentru care am fost sau nu pedepsiți. Copilul lui Ravel este unul neastâmpărat, este unul răsfățat, este și unul pedepsit, dar și unul iubit (momente de neuitat sunt Bébé a été sage?, Ding, ding, ding, ding, Oh! Ma belle tasse chinoise, Nos blessures, Danse des rainettes, Il est bon, l’enfant, il est sage). Colette a scris libretul în numai opt zile, oferind un text extrem de ofertant, ceea ce face din Copilul și vrăjile o operă mult mai atractivă. Să ne bucurăm că aceste două opere sunt puse în scenă la Opera Maghiară din Cluj. Un pas important spre cunoașterea lor, spre mai buna cunoaștere și receptare a lui Maurice Ravel în general. Sunt două opere de văzut, de cunoscut și de aplaudat. Pentru că în Ora spaniolă și Copilul și vrăjile, cheia succesului este în mâinile artiștilor”, explică Demostene Șofron. MAURICE RAVEL L’HEURE ESPAGNOLE DISTRIBUȚIA: Concepcion – Covacinschi Yolanda Torquemada – Bardon Tony Ramiro – Peti Tamás Ottó Gonzalve – Pataki Adorján Don Inigo Gomez – Laczkó Vass Róbert L’ENFANT ET LES SORTILÈGES DISTRIBUȚIA: Maman – Covacinschi Yolanda L’Enfant – Veress Orsolya Le fauteuil; L’arbre – Sándor Árpád La bergere; Une chouette; Une pastourelle – Pataki Enikő L’horloge – Peti Tamás Ottó La théiere – Szabó Levente La tasse chinoise; La libellulle – Székely Zsejke Le feu – Kolcsár Katalin La princesse – Antal Livia Le petit vieillard; La rainette – Rétyi Zsombor La chatte; L écureuil – Hary Judit La chauve-souris – Barabás Zsuzsa Le rossignol – Vigh Ibolya Le chat; Un patre – Laczkó Vass Róbert Cu participarea corului și orchestrei Operei Maghiare și a Corului Maghiar de Copii din Cluj Scenografia și costumele: Carmencita Brojboiu Concertmaestru: Barabás Sándor, Ferenczi Endre Maestru de cor: Kulcsár Szabolcs Pregătirea muzicală a Corului de Copii – Kálló Krisztián Corepetitor: Incze G. Katalin, Horváth Zoltán Coregraf: Jakab Melinda Regia tehnică: Lőrincz Norbert Sufleur: Kostyák Júlia Light design: Maier Sándor Pirotehnică: Ledniczky Béla Asistent regizor: Venczel Péter Dirijor: Selmeczi György Regia: Tompa Gábor