Blog

TIFF se întoarce la Federico Fellini

iunie 25, 2020 înStiri

Seducătorul cinema italian se află în centrul atenţiei şi la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, programat la Cluj-Napoca în perioada 31 iulie-9 august. TIFF propune o selecţie generoasă de cinema italiano în secţiunea Focus Italia şi o celebrare a unuia dintre cei mai influenţi cineaşti din istorie, Federico Fellini, la 100 de ani de la naşterea sa.

Close-up Federico Fellini prezintă opt dintre bijuteriile sale cinematografice, multe dintre ele restaurate digital:  I Vitelloni, La dolce vita, 8 ½, Giulietta degli spiriti, Roma, Amarcord, E la nave va, La voce della luna. Maestru al fanteziei, memoriei şi dorinţei, Fellini a lăsat în urmă peste 20 de filme flamboiante, impresionante vizual şi traversate de o melancolie inconfundabilă. Contribuţia unică la cinematografia mondială i-a fost răsplătită cu statuete onorifice la Cannes, Veneţia şi premiile Oscar, dar şi indirect, prin nenumăratele creaţii care-l citează drept inspiraţie.

„Nu există final. Nu există început. Există doar pasiune infinită pentru viaţă”, spunea Fellini. Născut pe 20 ianuarie 1920 la Rimini, regizorul care avea să devină o emblemă a secolului XX şi-a cultivat de timpuriu talentul de caricaturist. Mai târziu, inspirat de imaginea jurnalistului din filmele americane, a decis să exploreze lumea presei. Primii paşi în lumea filmului i-a făcut ca scenarist, puţin după împlinirea vârstei de 20 de ani. În 1947 era nominalizat pentru prima dată la Oscar, cu scenariul filmului Roma, città aperta, dezvoltat cu Sergio Amidei şi Roberto Rossellini. Au urmat 11 nominalizări şi patru statuete Oscar pentru film străin, Globuri de Aur, Palme d’Or la Cannes pentru La dolce vita şi trofee la Veneţia.
Filmele sale conţin adeseori trimiteri autobiografice. Ele sunt prezente şi în I Vitelloni (1953), al treilea din cariera sa, despre maturizarea târzie a tinerilor în universul micilor oraşe italiene, cu cinci prieteni surprinşi în momente-cheie ale vieţii lor. Filmul a lansat cariera unuia dintre cei mai populari actori italieni, Alberto Sordi. La dolce vita (1960) i-a asigurat locul în topul celor mai influenţi cineaşti ai tuturor timpurilor. Un uriaş succes de box-office, cu Marcello Mastroianni şi Anita Ekberg în scene devenite iconice, filmul e un comentariu acid despre cultura nocivă a faimei şi decadenţa morală a Europei. Fermecătorul Mastroianni este alter-ego-ul regizorului în 8½ (1963), o capodoperă despre blocajul artistic al unui cineast şi despre culisele cinema-ului.
De succes s-a bucurat şi Giulietta degli spiriti (1965), o apariţie senzaţională pe marele ecran a Giuliettei Masina, partenera sa de viaţă, în rolul unei soţii înşelate, care îşi explorează subconştientul, prilej pentru scene flamboiante, carnavaleşti, una dintre temele favorite ale lui Fellini.
Impactul mutării sale de la Rimini în capitala Italiei, la 19 ani, l-a inspirat să creeze mai târziu Roma (1972), un portret impresionist al oraşului, un caleidoscop de senzaţii, locuri şi oameni. Comedia Amarcord (1973), în schimb, este o rememorare nostalgică a vieţii din Rimini, traversată de personaje excentrice, ironizând „eterna adolescenţă”! a italienilor sub influenţa fascismului şi a Bisericii.
În drama muzicală E la nave va (1983), o fabulă despre război, filmată în studio şi impresionantă vizual, un grup de aristocraţi conduce pe ultimul drum o mare cântăreaţă de operă. Atmosfera se schimbă radical odată cu apariţia unor refugiaţi de război.

Din ediţia de vară TIFF nu va lipsi nici La voce della luna (1990), ultimul său film, pelicula reafirmă stilul care l-a consacrat pe creatorul absolut al cinematografiei italiene, într-o aventură fantastică în căutarea idealului feminin.

Cei care caută să afle ce e nou în cinema-ul italian au în secţiunea Focus Italia o selecţie puternică de titluri apreciate în marile festivaluri. De la Cannes vine Il traditore, noul film al lui Marco Bellocchio, distribuit de Independenţa Film. Biografia fascinantă a lui Tommaso Buscetta, supranumit „regele celor două lumi”, după ce a devenit primul informator infiltrat în mafia siciliană a anilor ’80, a fost campioana ediţiei din 2020 a premiilor David di Donatello. Favolacce/ Bad Tales de Damiano şi Fabio D’Innocenzo, a surprins în 2020 juriul şi publicul de la Berlin cu o viziune sumbră asupra realităţii din suburbiile italiene, premiată cu Ursul de Argint. O surpriză va fi şi Simple Woman (regia Chiara Malta), co-produs de Ada Solomon, despre încercarea unei cineaste de a realiza în România un film despre o actriţă pe care o idolatrizează şi în care artista de origine româncă Elina Löwensohn îşi joacă propriul rol.

Fanii dramelor istorice nu pot rata Martin Eden (regia Pietro Marcello), distribuit de Independenţa Film, bazat pe nuvela autobiografică din 1909 a lui Jack London şi pentru care Luca Martinelli, „o forţă a naturii” în rolul principal, a câştigat premiul de interpretare la Veneţia. Tot de la Veneţia vine şi Sole, debutul semiautobiografic al lui Carlo Sironi, despre doi tineri care experimentează o versiune bizară a vieţii de familie în rolul de părinţi-surogat. O incursiune în viaţa de familie afectată de contextul social oferă Vivere (regia Francesca Archibugi), pe care cinefilii îl vor urmări în premieră în România la TIFF.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Evenimente
    joi 02

    Expoziție Afișe

    august 15, 2019 - septembrie 12, 2020
    joi 02

    Nr. 1 Revista Amfiteatru

    septembrie 27, 2019 @ 19:00 - decembrie 30, 2021 @ 22:31
    joi 02

    Nr. 2 Revista Amfiteatru

    octombrie 30, 2019 @ 19:00 - noiembrie 22, 2020 @ 21:30
    joi 02

    Nr. 3 Revista Amfiteatru

    noiembrie 4, 2019 @ 19:00 - noiembrie 26, 2020 @ 21:30
    joi 02

    „Opere” de Buchner

    noiembrie 10, 2019 @ 19:00 - decembrie 5, 2020 @ 21:30